lauantai 17. marraskuuta 2012

Itsearviointi somessa samoilusta

Aarghh! Kamala viikko takana. Koko viime viikonlopun matkalla ja sitten armotonta raatamista iltamyöhään joka päivä, kunnes torstaina ison projektin huipennus. Eilen perjantaina oli kuin olisi halolla piesty ja ihan käsittämätön väsymys. 4+6+12 tuntia unta ja nyt alkaa taas elämä palata vanhaan. Opiskelu ja tällaiset työtuntimäärät ei vaan sovi yhteen! Ei riitä tunnit vuorokaudessa. No, siihen arviointiin...

Somen kanssa oli aluksi vähän tällaiset tunnelmat.
 Kävi jo mielessä, että eikö se perkele avaudu ollenkaan. Mutta alkoihan se sitten siitä, kun sain ratkaistua sisäisen ristiriitani. Päätin, että yksityishenkilönä en edelleenkään halua olla somessa, mutta se ei estä sitä, että työkäyttöä varten ja "työminänä" siellä olen. Muutamia somesovelluksia käytän kuitenkin myös yksityisesti, esim. Dropboxia ja Google Docsia/Drivea. Ensin hirvitti, että mitä jälkiä sinne nettiin jää, jos kokeilen uusia sovelluksia vähän tästä tai varovasti tuosta. Mutta siitä se sitten lähti, ja rohkeasti loikkasin sekaan (koska oli pakko).

Bloggaaminen osoittautui tosi hauskaksi. Toisten blogeja oli kiva lukea, ja koska aihetta oli opettajien toimesta rajattu jotenkin someen liittyväksi, oli blogien lukemisesta myös kovasti hyötyä. Osa kurssilaisista oli ilmeisen tuttuja tiettyjen välineiden kanssa, heiltä sai hyvää tietoa. Mutta oli myös mukava lukea toisten uusista sometuttavuuksista. Kaikkea ei aina tarvinnut itse alusta alkaen ruveta tonkimaan, kun joku oli jo asiaa vähän raottanut. Blogien suuri määrä ja tiheä postaustahti vaikeutti vähän toisten seurantaa.

Yritin lukea mahdollisimman paljon muiden blogeja ja kommentoida aina kun vaan suinkin sanottavaa löytyi. Itsekin oli tosi mukava saada muiden kommentteja, varsinkin kun ne olivat niin kilttejä. Kiitos siis! Siinä se bloggaamisen pihvi taitaa ollakin, kommenttien saaminen omasta tuotoksestaan. 

Minulla oli kaksi tavoitetta kurssille: Ymmärtää, mikä maailmaa somessa viehättää ja oppia käyttämään sitä tehokkaasti ja valikoivasti. Pähkäilin silloin sitä, miten ehtisin somea seurata ja miten löytäisin oikeat seurattavat.

Somen viehätys avautui ja ei avautunut. Ymmärrän, tosin ymmärsin jo ennen kurssiakin, miksi yritykset ovat siellä ja miksi ammattilaiset ovat siellä tietojansa esittämässä, mutta sitä en vieläkään ymmärrä, miksi joku haluaa jakaa yksityishenkilönä niin paljon tai niin mitätöntä tietoa. Miksi joku haluaa kertoa, että osti tänään ihanat kengät? Aamulla oli hirmu kylmä asemalla. Koiralla on masu pipi. Nyt väsyttää. Miten jollain voi olla niin uskomaton tarve jakaa, varsinkin kun ei ole mitään tähdellistä sanottavaa? Tällainen epäsosiaalinen hyypiö ei varmaan koskaan tajuakaan. Ehkä se sitten vaan täyttää tarpeen jakaa asioita "toisen ihmisen" kanssa.

Toinen tavoitteeni someseurannan tehostamiseksi toteutui osittain. Löysin pari uutta ammattiin ja alaani liittyvää bloggaajaa/twiittaajaa, joita olen ruvennut seuraamaan tasaisen epätasaiseen tahtiin. Sitä en edelleenkään tiedä, miten ihmeessä siihen saisi työaikaa riittämään. (Someseurantaa voi toki ostaakin, mutta tuppaa vaan olemaan liian kallista meille.) Nyt olen kuitenkin tyytyväinen, sillä ymmärsin, ettei muillakaan ole sellaista taikakalua, jolla voisi tehokkaasti seurata vain itselleen tarpeellisia juttuja. On kyse valinnoista: seuraan vain valitsemiani henkilöitä/aiheita ja vain sen ajan, jonka olen sille tehtävälle antanut tai voin siihen irrottaa. Kaikkeen ei voi revetä.

Kolmas tavoite, jota en edes tajunnut asettaa, täyttyi loistavasti. Kävin itse tutustumassa ja kokeilemassa montaa eri somesovellusta ja muutamista minulle tuntemattomista luin muiden kokemuksia. Itsekseni en sellaista todennäköisesti olisi uskaltanut tehdä. Arvokasta oppia! Kiitos siitä teille kaikille.

Ja se numero? Alun some-kynnykseni suuruuden huomioon ottaen, ansaitsen mielestäni ainakin 20! Otin kurssiin osaa ahkerasti ja pysyin aiheessa, ehkä avasin joillekin myös somen ammattikäyttöön liittyviä haasteita. Palautin pohdintaesseen ja tämän arvioinnin ajallaan. Kommentoin mielestäni ahkerasti toisten blogeja. Alun yli-ikäisestä someneitsyestä kehkeytyi kurssilla valikoivasti mutta määrätietoisesti someen sekaantuva ikäneito!

torstai 8. marraskuuta 2012

Some ahdistus 3

Some ahdistaa, koska olisi niin paljon mahdollisuuksia ja niin vähän aikaa.

Sosiaalisesta mediasta löytyisi meidänkin firman käyttöön monta välinettä. Youtube ja Twitter yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen, työnantaja- ja asiantuntijamaineen nostattamiseen. Slideshare ammattitaidon jakamiseen. Facebook ehkä sopisi kanavaksi, jossa keskustella alamme opiskelijoiden sekä työpaikoistamme kiinnostuneiden kanssa. Asiakkaitamme ja heidän omaisiaankin siellä ehkä, pienellä varauksella, voisi jututtaa. Tosin mehän emme voi valita, ketkä kanssamme haluavat keskustella. Linkedin rekrytointiin ja asiantuntijuuden ilmaisuun. Ja mitä kaikkea muuta somesta voisikaan löytyä!

Pitäisi jossain välissä ehtiä syvällisesti tutustumaan jokaisen meitä kiinnostavan palvelun tietoturva-asioihin. Selvittää ne ensin itselle ja sitten vielä jututtaa lakimiestä asiasta. Pitäisi listata meille sopivat some-välineet.

Pitäisi valita niistä sopivista meitä eniten kiinnostavat välineet ja suunnitella niiden pitkän aikavälin käyttö, tehdä somestrategia. Mitä välineeltä haluamme? Miten toteumaa mittaamme? Mitä sisältöä tuotamme? Kuka tuottaa? Kuka mahdollisesti ”raakkaa”, päättää mitä julkaistaan ja varmistaa ettei ei-julkista tai salaista pääse eetteriin? Pitäisi tehdä julkaisuille aikataulurunko. Pitäisi kouluttaa sisällöntuottajat sekä tekniikkaan että sisällön tuottamiseen.

Pitäisi huolehtia jatkosta, sillä meille on tyypillistä suuri alkuinnostus kaikkeen ja jonkun ajan kuluttua suuri unohdus. Muutaman kuukauden kuluttua arki jyrää, eikä sisällöntuottoon enää riitä aikaa. Jos firma someen lähtee, ei siellä mielestäni voi lopahtaa. Pitäisi jaksaa ja ehtiä tsemppaamaan uuvahtaneita sisällöntuottajia.

Pitäisi saada itselle lisää tunteja vuorokauteen! Siksi some ahdistaa.

keskiviikko 7. marraskuuta 2012

Bambuser maksullinen yrityskäytössä


Bambuseria esiteltiin aiemmin ainakin Some seikkailu 2012 ja mjjome blogeissa. Minä ajattelin, etten tee samaa kolmanteen kertaan, vaan yritän täydentää asiaa. Halusin tutkailla Bambuseria nimenomaan työkäytön näkökulmasta.
 
Päätin kärsiä myöhäisestä asiaan tarttumisestani ihan kybällä ja tutkia Bambuserin Terms of Usea. Nehän olivat tuttuun tapaan piiitkät ja monimutkaiset, mutta nostan sieltä esiin muutamia varsinkin yrityskäytössä huomioitavia seikkoja.

  • Palvelu on vasta beta vaiheessa. "At this stage the service is at a beta stage and therefore will not be fully available and will not be provided at a stability of a post-beta released product."
  • Palveluun rekisteröityessäsi sitoudut antamaan oikeat tiedot ja päivittämään niitä.
    "In registering as a user, you represent and warrant that you are of legal age to form a binding contract, and agree to provide accurate, current, and complete information about yourself as prompted, and to maintain and promptly update the information to ensure that it remains accurate, current, and complete."
  • Bambuseriä ei saa käyttää ilmaiseksi yrityksissä. Veloituksetta saavat käyttää vain yksityishenkilöt ja hyväntekeväisyysorganisaatiot. Yrityskäyttöön tarjoavat maksullisia palveluja.
    "The Bambuser service is offered for free to charity organisations as well as end-users that are using the service for personal use. For any other use case, Bambuser offer a variety of Premium services (bambuser.com/premium)."

Tähän loppui siis yrityskäytön tutkailu, mutta alkuun päästyäni päätin jatkaa itseni rankaisemista ja louhia tekstin loppuun. Seuraavat lienevät yksityiskäyttäjiä kiinnostavia seikkoja. Tai ainakin niiden pitäisi olla.
  • Tämä nyt on itsestään selvää, mutta sanottakoon vielä: Bambuser ei ota mistään palvelun käyttäjän tekemisestä tai sisällöstä vastuuta.
    "Bambuser is not responsible for any Content broadcasted, posted, displayed, transmitted or otherwise distributed through the Service or the Site. This means that you, and not Bambuser, are entirely responsible for all Content that you broadcast, post, display, transmit or otherwise distribute through the Service."
  • Ja lisäksi Bambuserilla on oikeus, mutta ei velvollisuutta, poistaa julkaisuja sivuilta. Eli et välttämättä saa toisten sinusta julkaisemia juttuja poistatettua.
    "Bambuser and its designees shall have the right (but not the obligation) in their sole discretion to refuse, change, delete, or re-categorize any Content that is available via the Service or the Site."
  • Nousi sieltä yksi hyväkin asia: tekijänoikeutta julkaisuista eivät sentään vaadi.
    "Bambuser does not claim ownership of the Content made available through the Service."
  • Haluavat "vain" ilmaisen ja siirrettävissä olevan käyttöoikeuden kaikkeen.
    "By broadcasting Content through the use of the Service, you hereby grant Bambuser a worldwide, non-exclusive, royalty-free, sublicensable and transferable license to use, copy, reproduce, distribute, transmit, prepare derivative works of, modify, display, publish and perform such Content on, through or in connection with the Bambuser Site, Software, Service and Bambuser's (and its successor's) business in any media formats and through any media channels, including without limitation, for promoting and redistributing part or all of the Bambuser Site, Software and Service (and derivative works thereof)."
Yrityskäyttäjille vielä tiedoksi, että julkishallinnon porukat älkööt vaivautuko, jos teidän pitää julkaista suomalaisilta palvelimilta.
"The Site is controlled and offered by Bambuser from its facilities in Sweden."


Että sellainen tapaus. Ei kuitenkaan liene mikään kummajainen tai erityisen riistävä tapaus. Eiköhän nuo TOU-ehdot ole muillakin aika hirmuiset käyttäjän kannalta katsoen. Lukeeko niitä kukaan ikinä läpi? Luetko sinä?
 

 

tiistai 6. marraskuuta 2012

Pohdinta on pyll...rstöstä!

Nyt ottaa pattiin oikein huolella! Yritin aloittaa sitä pohdintaesseetä. Yritykseksi jäi. Tai ei sentään. Aloitin kyllä ja kolmen kappaleen jälkeen olin valmis. Ei enempää sanottavaa ja vain reilu tuhat sanaa puuttuu...

Mites teillä muilla? Joko on pohdittu?

maanantai 5. marraskuuta 2012

Valokuville Flickr

Nyt on sitten tutustuttu taas uuteen some-värkkiin. Ajattelin aloittaa klassikoista ja kävin avaamassa itselleni tilin Flickriin ja tuuppasin sinne muutamia kuviani. Sisään sai kirjautua Fb- tai Google-tunnareillakin, joten ei tarvinnut tehdä tähän omia. Helppo käyttää.

Vielä en jakanut kuvia kohdistetusti tuttavilleni, vaan ovat kaikille avoinna. Tätä kautta olisi varmaan kätevä jakaa kuvia mummulle ja muille sukulaisille ja olipa tuolla palvelu paperikuvien ja muiden kuvatuotteiden tilaamiseksi. Näpsäkkää synergiaa.

Veikkaan, että tämä on kätevä paikka kuvavarkaille, joista Juttuloita-blogissa aiemmin puhuttiin. Mutta kun asian tiedostaa ja jättää ne aarteensa julkaisematta, niin mikäpä siinä. Tai julkaisee tosi pienellä tiedostokoolla.

En kyllä keksi miten voisin käyttää tätä työssäni. Yritystilejä löysin muutamia erityyppisiä, esimerkiksi valokuvaajan, mainostoimiston ja meikkikaupan. Vaalityötä Obaman puolesta tekeviä työnsä ääressä sieltä löytyi myös, joten kai Flickrissä voisi julkaista vaikkapa firman tilaisuudessa otettuja kuvia. Mutta miksi niitä ei mieluummin julkaistaisi firman nettisivuilta? Tilaahan tietysti säästyy, jos tuuppaa kuvat jonnekin muualle kuin omille sivuilleen, mutta kertokaapas, onko jokin muukin syy? Eihän nuo nettikuvat nyt niin paljoa tilaa omilla www-sivuillakaan vie.

sunnuntai 4. marraskuuta 2012

Doodle do - or does it?

Harmittelin aiemmin työkalun puutetta ilmittautumisten vastaanottamiseen. Haikailin meille liian kalliin Webropolin perään. Kävin nyt open vinkistä tutustumassa Doodleen. Kirjoitin selaimeen Doodle.fi ja ihmettelin, kun pukkaa vaan "päivän tsemppiä", mietelauseita päivän jokaiseen hetkeen. Noooh, aikani pähkittyäni tajusin virheeni ja menin Doodle.com iin.

Eipä silti vielä auennut, miten tuolla saisin sen minun ison ilmoitautumisasian hoidettua ihan kaikilta osin. Doodlessa oli kohdat ilmoittautumiselle tapahtumaan ja tapahtuman työpajaan. Tähän asti kaikki hyvin, MUTTA... en löytänyt paikkaa, johon voisi kirjoittaa oman ruokavaliorajoitteensa. Ruokavaliorajoitteet ovat nimittäin isoniso juttu nykyisin. Niitä on hirmuiset määrät erilaisia ja melkein joka jepellä jotain. Jos ei sairauksia tai allergioita, niin itse asetettuja rajoitteita riittää: ei punaista lihaa, ei nisäkkäitä, ei söpöjä eläimiä... No ehkä sen kohdan voisi ratkaista kirjoittamalla siihen "Minulla on ruokavaliorajoite, jonka itse kerron kutsun lähettäjälle sähköpostilla tai puhelimitse". Ilmoittautuja täppää tämän ja hamuaa sähköpostin tai puhelimen kätöseensä. Ja minä merkkaan johonkin.

Edelleen odottelen sellaista vehjettä, jolla voisi
  • ilmoittautua tapahtumaan (täppä ruutuun)
  • merkitä mihin työpajoihin päivän aikana ilmoittautuu (täppä ruutuun) ja
  • kertoa ne ruoka-asiat (tekstimuotoista lisätietoa).
Satutko tietämään sopivaa?

Voiko somea ulkoistaa?


Muutamia tarjouksia somen ulkoistamisesta saaneena, mietityttää miten se ylipäätään on mahdollista. Miten minkään yrityksen on mahdollistaa ulkoistaa some, en tajua. Nyt puhun siis Facebookista ja Twitteristä ja muista vuorovaikutteisista välineistä. Tarjoajia kyllä riittää, siitä ei ole kiinni. Teknisesti se on helppoa, ja voisin ehkä ajatella käyttäväni tarjottua palvelua jonkun somepalvelun käytön suunnittelussa, käyttöön ottamisessa ja sisällöntuottajien kouluttamisessa. Mutta miten kukaan voi ulkoistaa sen ylläpidon ja postailun itseltään? Miten kukaan voisi tuntea asiakkaitasi yhtä hyvin kuin sinä? Miten kukaan olisi yhtä kiinnostunut asiakkaistasi kuin sinä? Miten kukaan osaisi puhua yrityksen asioista ja osaamisesta yhtä hyvin kuin yrityksen omat henkilöt? Eikö pidä olla yrityksen oma henkilö haistelemassa mahdollisia hiljaisia signaaleja keskusteluista ja kuulostelemassa asioita vaikkapa tuotekehitykseen tai asiakaspalvelun parantamiseen liittyen?

Joku vuosi sitten HH:ssa oli tarjolla kurssi, jossa tutustuttiin Kauppalehden someen toimimalla viikonloppu moderaattoreina heidän keskustelupalstallaan. Sen vielä ymmärrän, jos siellä ei tehty mitään muuta kuin vahdittiin asiakkaiden viestejä ja poistettiin asiattomuuksia. Mutta en kyllä päästäisi ketään yritykseni ulkopuolista puhumaan yritykseni suulla asiakkailleni.

Jos jollain teistä on somen ulkoistamisesta kokemuksia, niin valottakaahan miten homma toimii!